Duw- en trektesten met de Schäffer 2630

Machinebouwers hebben te maken met emissienormen om het milieu te ontzien. Zo voldoen ook de nieuwe Schäffer machines aan de nieuwste Europese Stage 5 normen voor uitstoot van brandstofmotoren. Deze normen vragen om nieuwe technieken om de uitlaatgassen te reinigen, zoals roetfilters(DPF) zodat verbrandingsmotoren het milieu minder belasten. Deze technieken maken de machines niet alleen schoner, maar ook ingewikkelder en duurder.

EEN ANDERE SHOVEL

Schäffer heeft hierdoor het model 2336 laten vervallen. Dit model had 36pk en woog circa 2200kg. De 36pk motor moest echter gaan voldoen aan strengere normen wat betreft uitstoot. Schäffer introduceerde een nieuw model met een motor van 25pk. Zo blijft de wiellader onder de vermogensgrens van 25pk/19Kw, waar andere emissiewaarden gelden. Zo kon de techniek op en om de dieselmotor degelijk en simpel blijven. Deze motor haalt de nieuwe normen zonder behulp van speciale uitlaatgasnabehandeling zoals SCR (ad bleu toevoeging) , EGR(uitlaatgasrecirculatie) en DPF(roetfilters). Een nieuwe motor betekent bij Schäffer ook een ander type, namelijk 2630.

VAN VIER NAAR DRIE

De viercilinder V1505 motor in de Schäffer 2336 had 36pk/26,5Kw. De nieuwe driecilinder D1703 motor in het nieuwe type Schäffer 2630 heeft 25pk/18,5Kw. De driecilinder motor levert echter een hoger maximaal koppel bij een laag toerental: 97Nm bij 1500 toeren (Kubota Corporation, 2020). Dit ligt voornamelijk aan de grotere cilinderinhoud van de driecilinder motor, langere slag en het directe inspuitsysteem. De v1505 motor in de 2336 haalt zijn lagere maximaal koppel pas bij 2200 toeren.

COMPACTER

Daarnaast zijn er een aantal dingen opmerkelijk. Het nieuwe model heeft een kortere achterwagen en is hierdoor +/-25cm korter. Die wielbasis is ook korter. De machine is en oogt hierdoor een stuk compacter. De motor van de 2630 opereert daarnaast in lage toeren (tot en met 2200rpm) en is daardoor behoorlijk stiller! De hefhoogte en andere afmetingen van de machine zijn verder gelijk gebleven.

MINDER VERMOGEN IN DE PRAKTIJK

Maar betekend een mindering in motorvermogen van 30% ook dat u als klant moet inleveren op stuw/duwkracht van de Schäffer wiellader? Schäffer beweert door het gebruik van de hoog-koppel techniek en een hogedruk hydrostatische aandrijving dat dat meevalt. Reden genoeg voor Schäffer Nederland om een kleine praktijktest uit te voeren.

DUWTEST

Pk’s en koppel zijn mooie termen om kracht in theorie uit te drukken, maar niet echt tastbaar in de praktijk. Daar is het belangrijk als de machine de bak goed vol kan duwen.
Om die duwkracht op een simpele manier te kunnen meten bedachten we een opstelling met een ketting onder de machine door. Zo krijgt de shovel tijdens het trekken meer druk op de vooras, net als bij het duwen in een hoop grond.

De ketting zat op 20cm hoogte bevestigd aan de snelwissel van de machine en de andere zijde aan een trekpunt aan de grond. De “duwkracht” konden we op deze manier met een weeg-cel tussen de ketting meten. De 2336 duwde circa 1665kg. De nieuwe 2630 duwde 14% minder, mede doordat de smallere banden eerder gingen slippen.

TREKTEST

Omdat de duwkracht afhankelijk is van wanneer de wielen van de wiellader gaan slippen, testten we ook de trekkracht aan de trekhaak. Bij deze test trokken we aan de trekbek aan de achterkant van de machine en voegden we een klein gewicht van 285kg en palletvorken toe. Hiermee kregen we de wielen stil en bepaalde de motor en aandrijving de maximale trekkracht.

Deze test gaf een betere mogelijkheid tot vergelijken doordat er geen slip ontstaat. Bij deze test trok de 2630 gemiddeld slechts 9% minder als de oude 2336 die circa 1700kg trekt.

Te concluderen is dat de trekkracht van de nieuwe 2630 nihil is geminderd, zeker in verhouding tot het verminderde motorvermogen. Schäffer biedt hiermee een iets lichtere, wendbare en compacte wiellader. Tegelijkertijd is de techniek rondom de motor van de 2630 simpel gebleven, en maakt de wiellader alsnog hoge duw en trekprestaties waar. Waarschijnlijk is de 2630 ook nog eens zuiniger met de diesel door de mindering in vermogen en de directe inspuiting.

Een mooi voorbeeld om te zien wat voor krachtige machine de 2630 is, drie blokken van 330kg + vier plakken van 40kg en een driepunt van circa 50kg op de palletvorken. Bij elkaar 1200kg van de grond geheven en te verrijden.

Over de testmethoden op locatie valt natuurlijk het een en ander te zeggen. Zowel de ondergrond als de banden hebben invloed gehad op de testresultaten. Wel zijn de testmethoden en aankoppelhoogtes en kettinglengtes hetzelfde gehouden, om zodoende een goed beeld van beide machines te krijgen. Ook het gewicht en de palletvorken waren bij de testen gelijk, alsmede kettinggewicht, weegunster en bestuurder. We bedanken onze dealers Roeleveld-Bos Mechanisatie te Mijdrecht en LMB Prins te Dalfsen nogmaals voor het beschikbaar stellen van de Schäffer Wielladers.