Winterchecklist

Natte en koude herfstdagen drukken ons met de neus op de feiten: de winter is in aantocht. Gladde ondergronden en koude temperaturen kunnen een echte uitdaging zijn voor werkzaamheden met je wiellader. Met de juiste voorzorgsmaatregelen kan je heel wat problemen vermijden.

Zo is het voor de winter aangewezen om volgende zaken even te checken:

  • Accu: met een accutester krijg je een zicht op wat je accu nog aankan. Een accutester test niet alleen de laadtoestand van de batterij, maar vaak ook de correcte werking van het startsysteem en de startcapaciteit van de accu. Zo vermijd je dat je machine bij een volgende koudeprik niet zou starten.
  • Oliepeil: winter of zomer, het oliepeil van je machine moet steeds in orde zijn. Een te laag oliepeil zorgt immers niet alleen voor verminderde prestaties maar kan ook schade veroorzaken. Vergeet zeker niet om naast het oliepeil van de motor, ook het oliepeil van de hyrdauliek te controleren.
  • Diesel: van zodra de temperaturen flirten met het nulpunt kunnen de paraffines die toegevoegd worden aan diesel om het smeervermogen te verbeteren, uitvlokken. De paraffines worden hard en kunnen de filter of andere componenten gaan verstoppen. Om dit te vermijden dien je tijdig je tank met zomerdiesel leeg te rijden en winterdiesel gebruiken. Een andere optie bestaat erin om een vloeiverbeteraar toe te voegen (vb. petroleum). De handleiding van je machine geeft aan hoeveel van die vloeiverbeteraar toegevoegd kan/moet worden.
  • Banden: banden hebben een niet te onderschatten impact op de prestaties van je wiellader. Check daarom zeker het profiel op je banden en weet dat logischerwijze de bandenspanning afneemt bij koudere temperaturen.
  • Koelsysteem: ook koelvloeistof kan bevriezen. Check daarom zeker dat je koelvloeistof voldoende lage temperaturen aan kan. Uiteraard is het ook belangrijk dat er voldoende koelvloeistof aanwezig is en dat de waterslangen in goede staat zijn.
  • V-snaar: bij lage temperaturen wordt ook rubber harder. Bij onvoldoende spanning op de V-snaar kan dit niet alleen zorgen voor een storend geluid, maar ook de motor en de hyrdrauliek olie lopen het risico onvoldoende gekoeld te worden. Je kan de spanning van de V-snaar eenvoudig zelf controleren door er met je vinger tegen te drukken. Indien de riem niet meer dan 1 à 2 cm wegschuift is de spanning prima.
  • Zichtbaarheid: door de korte dagen en het slechtere weer kan een goed zicht een echte uitdaging zijn in de winterperiode. Besteed daarom ook voldoende aandacht aan die zaken die je hierbij kunnen ondersteunen; check de verlichting, ruitenwissers en de ruitensproeiers. Ook het functioneren van de kachelventilator